מגזין העמותה

ברוכים הבאים למגזין הרשמי של העמותה. כל החדשות, העדכונים והמאמרים שנכתבו על ידי צוות המרכז לטיפול וחקר באוטיזם.
כיום, ובהתאם למחקרים רבים ועקביים על התערבויות בילדים צעירים, ולא פחות מכך בילדים אוטיסטים, הדרכת הורים נחשבת לחלק מרכזי מתהליך העבודה בטיפול בילדים. כן, שימו לב לניסוח, זו אינה טעות - הדרכת ההורים הינה חלק מרכזי מהטיפול בילד.
הטיפול המתמקד בהיבטים מוטוריים בילדים על הספקטרום האוטיסטי משפר לא רק יכולות מוטוריות אלא גם מאפיינים אוטיסטיים כמו הפחתה בתנועות הסטראוטיפיות, שיפור תפקודים תקשורתיים, חברתיים ולימודיים!
כיתות החינוך המיוחד בבתי הספר הכלליים והתלמידים המשולבים שובתים גם הם. שכן, בשונה מבתי הספר של החינוך המיוחד, הם לא הוחרגו מהשביתה. הפגיעה בתלמידים אלה ובהוריהם עצומה. פנינו אתמול במכתב משותף של ארגונים והורים לשלטון המקומי ובהעתק לגורמים נוספים לבקש ליישם מענים שיצמצמו את הפגיעה הקשה הנגרמת לאותם התלמּידים, המשולבים ובכיתות החינוך המיוחד בבתי הספר הכלליים.
הורים שילדם מקבל אבחנה של אוטיזם, מקבלים לצד האבחנה מידע והכוונה לגבי מענים טיפוליים. הניסיון המקצועי והידע המחקרי משתלבים זה בזה ומציגים תמיכה גורפת בכך שהתחלת התערבות טיפולית מוקדמת תורמת למיצוי הפוטנציאל ההתפתחותי של הילד. המושג המקצועי שמוכר בתחום הוא "חלון הזדמנויות", והוא מבוסס על מחקרים בתחום חקר המוח המציגים כי להתערבות מוקדמת יש השפעה נרחבת יותר על היכולות המוחיות והמסלולים העצביים התומכים בסופו של דבר בלמידה, מיומנויות ותפקוד.
חופשת הקיץ נמצאת בעיצומה, בשנה ששום דבר בה אינו רגיל. מלחמה, חטופים, הרוגים ופצועים, המון משפחות מפונות מבתיהם, איומי תקיפה וחוסר יציבות כללית. לצד כל זאת, הורים נדרשים להחזיק שגרת יומיום עבור ילדיהם גם בימים אלו. חשוב לשים לב שדווקא כעת, כשכולנו עשויים להיות עייפים ומחוסרי אנרגיה, יש חשיבות מוגברת להקפיד על בטיחות וזהירות הן בתוך הבית והן מחוצה לו.
גיל ההתבגרות הוא תקופה התפתחותית מרכזית של מעבר מהילדות לבגרות בו חלים שינויים רבים בתחום הקוגניטיבי, הרגשי, והגופני. אחד התהליכים העיקריים שמתרחש בשנים אלו הוא תהליך של גיבוש הזהות העצמית והנפרדת מההורים אשר מושפע מהסביבה הפיזית, הרגשית והחברתית. בתהליך זה, המתבגרים מתנסים בסוגים שונים של קשרים, מתרגלים מיומנויות חברתיות שונות ולומדים לפתח קרבה ואינטימיות. כמו כן, הם עשויים להיות רגישים מאוד לדחייה ולעשות מאמצים גדולים כדי להיות חלק מהקבוצה החברתית ולהרגיש שייכות אליה.
כשהורים, אחים ובני משפחה חושבים על זמן משותף עם הילד/ה או האח/ות המאובחן/ת עם אוטיזם, לעתים קרובות עצם המחשבה על כך מעוררת מגוון של רגשות שונים, שיכולים להיות מנוגדים ואף עוצמתיים. האם אתם/ן חשים/ות שיש לכם זמן איכות משותף, המלווה ברגשות נעימים, בהנאה ואפשרות להיות יחד, או שעצם ההגדרה של זמן איכות משותף מעורר בכם/ן רתיעה או תחושה שזה לא מתאים עבורכם?
כל מי שפוגש או לומד על המאפיינים האוטיסטים נתקל במושג הנקרא "תיאוריית המיינד" או בשם הלועזי שלו - “Theory of Mind”. הכוונה בכך היא בכך שהאדם ממוקד ברצון האישי שלו, בנקודת המבט שלו, ולא מתוך אגואיסטיות או חוסר התחשבות באחר, אלא מתוך קושי. הקושי הוא ביכולת להבין ולהחזיק במיינד שלאחר יש רצון או צורך שהם אחרים משלי, ושלאנשים שונים יכולות להיות נקודות מבט שונות.
אנו חיים בעולם שבו אבחנות ניתנות עדיין באופן קטגורי, שלפיו יש אנשים שמקבלים אבחנה כלשהי ויוגדרו כבעלי מוגבלות, לעומת אנשים שלא יקבלו אבחנה, וייחשבו לאנשים ללא מגבלה. התנהלות זו משפיעה גם על תפיסה עצמית, האופן שבו האדם תופס את עצמו, וגם על האופן שבו אנשים נתפסים בחברה. להגדרה של מוגבלות השלכות רבות, הפוגשות גם ציפיות המופנות כלפי אנשים בעלי אבחנה, או ללא אבחנה.
חג פסח מגיע במועדו ואנו חוזרים וקוראים בהגדה ומוצאים בה משמעויות חדשות ורלוונטיות. מי ייתן ונזכה לחג חירות שקט ואמיתי, ליציאת החטופים והשבויים בעזה מהעבדות ומהשבי לחופשי, לחיק משפחתם האוהבת, ולחזרה של כולנו לשלווה ולשגרה המיוחלת.
מאז 7 באוקטובר החברה הישראלית מוצאת את עצמה עומדת מול אתגרים דרמטיים בכל תחום אפשרי, לא רק בתחום הביטחוני אלא גם במציאות חיי היומיום של העורף. אלפים רבים של משפחות מהצפון מהדרום עדיין מפונות מבתיהן ונאלצות לנדוד בין מקומות שונים, שלא רק שאינם ביתם, אלא שלעתים קרובות הם גם מרוחקים ממקום מגוריהם.
בחודשים האחרונים ליוותה עמותת "אותי" פרוייקט של המרכז להעצמת האזרח שבדו"ח מוניטור בדק את מידת יישומה של החלטת ממשלה שנועדה לטפל בפערי כוח האדם במקצועות הבריאות. סנונית מהדו"ח מתפרסמת היום בכתבה בגלובס.
המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר החלה זמן קצר מאוד לאחר תחילת שנת הלימודים. בשנת שגרה, זהו זמן המוקדש בדרך כלל להכרת הילדים ולהכנת תוכניות עבודה שנתיות. המלחמה העמידה אותנו בפני אתגרים שלא ידענו כמותם מעולם. כמו עם ישראל כולו, גם אנו נאלצנו לחשב מסלול מחדש ולתכנן תוכניות אד-הוק, מותאמות וגמישות. הסרטון שלפניכם מסכם בקצרה את מה שהספקנו לעשות.
כדי להתמודד עם רגשות משתנים, לא יציבים, שיכולים להיות חזקים ולהקשות עלינו, כולנו משתמשים במנגנון מורכב שנקרא "ויסות רגשי". המנגנון של ויסות רגשי מאפשר לנו לאזן את הרגשות שלנו ולהפחית רגשות עוצמתיים למידה שנוכל להכיל אותם ולא להיות מוצפים. יש מצבים שבהם אנו חווים רגשות בעוצמה, ואצל כל בני האדם המנגנון הזה יפעל לעתים באופן לא יעיל, ואז אנו עלולים "להיתקע" עם רגשות לא נעימים לאורך זמן ולהתקשות לצאת מהם. רגשות לא נעימים או מציפים עלולים להקשות על איכות חיינו, להשפיע על איך נפעל בחיי היומיום ולקיים מערכות יחסים חברתיות.
בשבוע האחרון, השתלבו צוותי הטיפול שלנו במערכי הגנים ובתי הספר בפתיחה המחודשת של מערכת החינוך - ברוב אזורי הארץ. צוותי העמותה ממשיכים לתמוך בילדים ובמשפחות המטופלות על ידינו בשגרה, וכמובן במטפלים. הילדים אינם מנותקים מהשיח על נושאים של מוות, פציעה וחטופים. אנו דואגים לספק למטפלים תכנים המסייעים להם בטיפול בימים קשים אלה.
זהו יומה ה-27 של המלחמה. מערכות החינוך בתוכן אנו מטפלים בילדים ובבני הנוער, פועלות במרץ לשם חזרה לשגרה חדשה ומותאמת, ככל הניתן, לימים אלה. כך, כולנו, לומדים להתגמש בהתאם למגבלות ולנסיבות, ולתת את הטיפול המיטבי לאוכלוסיה האוטיסטית ולמשפחות במערכי העמותה השונים.

מזמינים אתכם לרכוש ממגוון מוצרינו הייחודיים לחג ולסייע לפעילות העמותה בטיפול ילדים, נוער ובוגרים על הרצף האוטיסטי ושילובם בחברה.