הכירו את יעל הראל
מנהלת סקטור פיזיותרפיה

החלום והמסע אל עבר הגשמתו
הכל החל לפני קצת יותר מעשור שנים… שיחת טלפון קצרה ומפתיעה בצהרי יום שישי…מעברו השני של הקו נשמע קול נעים…״יעל הראל?״, השבתי בחיוב…לא ידעתי אז, שכך יחל המסע לעבר שילוב הטיפול הפיזיותרפי ההתפתחותי בעולם האוטיזם…
שנת 2010 מסומנת על פני דפי ההיסטוריה כשנה בה העמותה לילדים בסיכון, פתחה את שעריה בפני מקצוע הפיזיותרפיה וסללה בפנינו הפיזיותרפיסטיות/ים ההתפתחותיות/ים את השביל לעולם האוטיזם. עולם מאתגר, אך לא פחות מכך, מרתק. תודות לאמונה ולברכת הדרך של מנכ״לית העמותה, עו״ד ציפי אדלשטיין, עשיתי את צעדי הראשונים מצפון, בגני יחידת השרון ומדרום, ביחידת אשדוד. מנהלות היחידה, הצוותים החינוכיים והטיפוליים נענו בשמחה לבקשה להצטרף אל הגנים ובכך ניתנה יריית הפתיחה למסע שלימים חלחל למסגרות מדן ועד אילת.
היענות היחידות אפשרה דיאלוג הדדי אשר התבסס על התבוננות והערכת תפקודם המוטורי של הילדים מנקודת מבט מקצועית נוספת ולעיתים אף חדשה. תמונת התפקוד המוטורי קיבלה גוונים דומים לאלה המאפיינים את תפקודם הכולל של הילדים – ספקטרום רחב ומגוון של יכולות המבחין בין ילד לילד ולעיתים אף מבחין בין מיומנויות מוטוריות שונות באותו ילד עצמו. אט אט הלכה והתגבשה תמונה קלינית, אשר תאמה את הממצאים המחקריים – 80% מבין הילדים הדגימו ליקויים בתפקודם המוטורי. החל מאיחור ברכישת אבני דרך מוטוריות ראשונות, דרך תפקודים מוטוריים מורכבים המצריכים מיומנויות תכנון והתארגנות גבוהות ועד היכולת ליישם את הקיים במצבים חברתיים ויומיומיים.
הצורך במענה טיפולי רחב הוליד תהליך ענף של גיוס פיזיותרפיסטיות/ים במקביל לבניה של מערך הדרכה ותמיכה מקצועית. במרוצת השנים התרחב סקטור הפיזיותרפיה והוא מונה כיום כ-120 פיזיותרפיסטיות/ים. מצוינות הובילה להתקדמות הן בתחום המקצועי והן בתחום הארגוני: כ-30 מדריכות/ים אמונות/ים כיום על הדרכת פיזיותרפיסטיות/ים, הכשרת בוגרים לפני מבחן הסמכה, הדרכת סטודנטים במסגרת התנסויות קליניות לצד תפקידי ריכוז סקטור וריכוז גנים ביחידות השונות.
רשת ענפה של תהליכים תרמו לביסוס השתלבות הטיפול הפיזיותרפי כחלק בלתי נפרד מהמארג הטיפולי הניתן לילדים בגני התקשורת בהם פועלת העמותה. חשיבה ועשייה משותפת בין מדריכי הסקטור וצוותי ההיגוי הובילו לפיתוח תהליכי הערכה, קביעת מטרות ובניית תוכניות טיפול, הטמעת תהליכי הדרכה, השתלמויות מקצועיות והעשרה לצד הסברה בתוך העמותה ומחוצה לה, קשרים עם מוסדות אקדמיה ותהליכים מחקריים.
תחום הפיזיותרפיה ההתפתחותית מביא אתו ידע נרחב והבנה מעמיקה של התפתחות והבשלת התפקוד המוטורי של האדם לצד מומחיויות נוספות הרלוונטיות להפרעה ולתחלואה המשולבת האופיינית לה. ידע בנושאים כגון הפרעות נוירו-מוטוריות מורכבות כגון שיתוק מוחין ותסמונות גנטיות ייחודיות, תפקודי נשימה, ליקויים יציבתיים, תופעות אורתופדיות, התאמות ארגונומיות, שימוש בעזרי טיפול ייחודיים לצד התמקצעות בתחומי טיפול אינטגרטיביים, כאכילה וגמילה. כל אלה משמעותיים והכרחיים לעשייה הטיפולית בתחום האוטיזם.
מסע זה שיסודותיו נחישות, אמונה וחתירה למטרה ואבני הבניין שלו כמיהה לידע, מקצועיות ומצוינות, האופיינים לפיזיותרפיסטיות/ים, אפשרו לכל זה לקרות. הדרך אצה והשמים הם כבר ממזמן לא הגבול. פיזיותרפיסטיות/ים, עובדי המרכז לטיפול וחקר באוטיזם, מהווים היום את חוד החנית בקהילת הפיזיותרפיה כמומחים, מרצים וחוקרים בתחום הטיפול הפיזיותרפי באוטיזם.
פיזיותרפיסטיות/ים יקרות/ים, בדרכיכן/ם, החותרת למצויינות ללא רבב, הינכן/ם מובילות/ים את עולם הפיזיותרפיה למחוזות חדשים ומרתקים ובעשייתכן/ם הברוכה מתוות/ים תפיסה פורצת דרך בארץ ובעולם. המשך עשייה מבורכת, למידה מתמדת וישר כח!
שלכם,
יעל הראל, אחראית תחום פיזיותרפיה
המרכז לטיפול וחקר באוטיזם
פוסטים נוספים
רעיונות לדפי צביעה – כלים להתמודדות
דפי הצביעה שיצרה רוני סופר נועדו לעבודה על גמישות מחשבתית, חידוד היכרות עם האותיות השונות ושימוש במשפטים מורכבים.
פעילות אחת ליום – רעיונות, מחשבות וכיוונים למפגשים וטיפולים
ערכת הקלפים "פעילות אחת ליום", פותחה על ידי מרפאה בעיסוק כמענה מקצועי וישים לאתגר הנחיית קבוצות טיפוליות. מטרתה המרכזית לספק כלי עבודה רחב גמיש ומגוון לפעילויות הקבוצתיות, הדורש מעט הכנה מוקדמת.
התמודדות בעת משבר – כלים יישומיים לאנשים על הספקטרום האוטיסטי
אנשים על הספקטרום האוטיסטי המתמודדים עם משבר ושינוי משמעותי, צריכים תמיכה מותאמת יותר, על מנת להיות ברווחה ושלומות ולבנות חוסן. חיזוק והרחבה של המשאבים – יציבות, מוכרות, צפיות והתמצאות יסיעו במידה רבה...