בתקוה לימים טובים יותר
בתקוה לימים טובים יותר

סיכום שנת 2023 בצל המלחמה

המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר החלה זמן קצר מאוד לאחר תחילת שנת הלימודים. בשנת שגרה, זהו זמן המוקדש בדרך כלל להכרת הילדים ולהכנת תוכניות עבודה שנתיות. המלחמה העמידה אותנו בפני אתגרים שלא ידענו כמותם מעולם. כמו עם ישראל כולו, גם אנו נאלצנו לחשב מסלול מחדש ולתכנן תוכניות אד-הוק, מותאמות וגמישות. הסרטון שלפניכם מסכם בקצרה את מה שהספקנו לעשות:

אכן, מאורעות המלחמה נגעו בכל אזרחי ישראל, בדרך כזו או אחרת, ובוודאי במשפחות החטופים, הנרצחים, הפצועים והנופלים. עבור ילדים, נוער ובוגרים עם אוטיזם, ההתמודדות עם סביבה לא יציבה ועתירת שינויים מייצרת קושי גדול. הקושי גדול במיוחד עבור מי שפונה מהבית או במשפחות עם ילדים ובעלים שגויסו.

 

על כך מתווסף לעיתים האתגר עימו מתמודדים המטפל/ת אם הם עצמם מפונים מביתם ומחליפים מסגרת (גן, בית ספר או מקום עבודה). ילדים ובוגרים רבים חווים רגרסיה – קשה להם לישון בלילות או סובלים מהתקפי חרדה. הצוות הטיפולי של העמותה יצא מגדרו כדי לתת טיפולים לילדים שפונו, וכן לעשות ביקורי בית וליצור רצף המשכי כלשהו, שיאפשר לתווך בעבורם את המציאות החדשה והמשתנה, עבור חלקם, מדי יום ביומו.

 

כפועל יוצא מהפינוי של אוכלוסיות נרחבות, שמענו על מקרים רבים בהם הופסקה לחלוטין שגרת הטיפולים עבור ילדים עם מוגבלות. ליבנו יצא אליהם והחלטנו להתגייס לטובת ילדים ובני נוער רבים עם אוטיזם ועבור אלה עם עיכוב התפתחותי שפונו לאילת, וכמובן גם לבני משפחותיהם. בעזרת התורמים המהווים שותפים לאורך כל דרך, ובשיתוף פעולה הדוק עם גורמים רבים, וביניהם מחלקת החינוך, מתי׳א אילת, תשתיות שהעמידה העיר, ״חוסן לילדינו״, משרד הבריאות וקופות החולים, הטסנו לאילת מדי שבוע כ-20 מטפלים ומדריכים, לרבות צוות בכיר מ-DIR ישראל, במטרה לטפל בילדים ששולבו בגני התקשורת ובבתי הספר בעיר.

 

במקביל הקמנו מרכזי טיפול לעשרות רבות של ילדים אשר לא קיבלו מענה במסגרות החינוכיות, ב-5 מתחמי פעילות שונים. העמותה ממשיכה לעבוד עם הילדים המפונים באילת גם בימים אלה.

עבודת העמותה עם המפונים באילת
בתמונה: עבודת העמותה עם המפונים באילת

פעילות מרכז חוסן ע"ש כהן-האריס (מיסודה של עמותת אותי) נתמכת כל העת על ידי תורמים נדיבים המאפשרים לנו פיתוח התוכנית והאתר "אתם איתי" לטיפול בטראומה בילדים עד גיל 12, הכשרת מעל 100 מטפלים נוספים להתמודדות עם טראומה בכל הארץ, וכן בהמשך התמיכה הנפשית במרכז המפונים של נתיב העשרה בתל-אביב. העמותה גם החלה לפעול בבתי ספר אליהם מצטרפים בימים אלה ילדים שפונו על מנת לסייע לצוותי החינוך בזיהוי מצוקות ובאופן הסיוע המתאים, לטובת הילדים המשולבים.

בימים בהם אנשים רבים סובלים מטראומה בשל מאורעות המלחמה, המרכז מציע תהליכים מובנים ויעילים לטיפול.

נדמה שכה הרבה קרה ונעשה מאז אוקטובר, שכמעט שכחנו שבתחילת 2023 שינתה העמותה את שמה לעמותת "אותי". העובדה שחלק גדול מהצוותים כבר אומר בטבעיות: "אני מאותי" מלמדת שהשם הולם אותנו 😊

מערכי העמותה – מבט לפרויקטים 2023

מערך מעונות וגנים – הצוותים המקצועיים של העמותה תרים כל העת אחר פעילויות המעודדות השתתפות של הילדים, מחזקות את הביטחון, משפרות יכולת מוטורית ומאפשרות התניידות במרחב

תוך ביסוס תחושה של עצמאות, מסוגלות ושליטה. רכיבה על אופניים הינה כלי העונה על כל הדרישות ואנו עדים להשפעה מרחיקת לכת עבור ילדים עם אוטיזם. גם עבור ההורים ניכרת תחושת סיפוק כאשר הם רואים את ילדם משיג שליטה על אופניים ונע תוך תמרון באופן עצמאי.

 

במהלך השנה נעתרה קרן אריסון לבקשתנו לתמיכה ברכישה של כ-200 זוגות אופניים עמידים, הכוללים התאמות לטובת ילדי הגנים של העמותה בכל הארץ. במקביל תחום הפיזיותרפיה בעמותה הכין תוכנית מדורגת ללמידת רכיבה כפרט ובקבוצה.  מאז הגעת האופניים לגנים אנו עדים למוטיבציה גבוהה של הילדים להתנסות ברכיבה, ושל המטפלים והצוות בגנים – לסייע להם להצליח.

מערך בתי הספר – גם השנה המשכנו בפיתוח הידע ומיצוב מערך בתי הספר כגוף ידע מוביל בתחום הטיפול בילדים ונערים על הרצף האוטיסטי. במסגרת זו הושקה מתודולוגית העבודה Meetבגרים המיועדת לגילאי 15 – 18 ומציעה מענה טיפולי ייחודי למתבגרים, במטרה לתמוך בהם, להכשיר ולהעצים אותם במהלך גיל ההתבגרות ולקראת המעבר לבגרות צעירה.

התוכנית נבנתה תוך הפנמת התהפוכות בתפיסת המוגבלות של האוטיזם והבנה כי השינוי מחייב את החברה, ובכללה את ההורים המטפלים ובני הנוער עצמם, לחשוב כבר בגיל ההתבגרות על מיצוי היכולות בגיל זה כהכנה נכונה לאתגרים של עולם המבוגרים.
בנוסף, הורחבה השנה פיתוח תוכנית הכשרת מטפלים למניעת אובדנות לאוטיזם, תוך הכרה באחוז הגבוה – פי שבעה! מהאוכלוסייה הכללית – של נטיות אובדניות בקרב בני נוער במגוון האוטיסטי.

מערך הבוגרים – סיימנו השנה את המחזור הרביעי של "מחישוב לשילוב" עם 8 משתתפים. הקורס החמישי, אשר בו 9 משתתפים, נפתח השנה בתמיכת ביטוח לאומי וקרן ויינברג.

אנו גאים בשני ההרכבים המוזיקליים שלנו: הרכב "מנגנים ברצף", בשיתוף פעולה עם הקונסרבטוריון הישראלי בתל אביב, שהופיע וריגש את הקהל באירוע ההתרמה השנתי של העמותה באמפי ראשון, עם עילי בוטנר וילדי החוץ; והרכב "רוק סיטי" שנפתח השנה בשיתוף עם בית ספר למוזיקה ROCK CITY בחיפה.

להקת "מנגנים ברצף" עם עילי בוטנר
בתמונה: להקת "מנגנים ברצף" עם עילי בוטנר

עונה ראשונה של הפודקאסט "אוטיזם – להבין חיים אחרים" יצאה לדרך!
השנה השקנו את הפודקאסט בהנחיית הפסיכולוגית הקלינית, ארנונה זהבי, לשעבר מנהלת יחידת ת"א – רמת חן. בעונה הראשונה פגשה ארנונה הורים לילדים על הספקטרום האוטיסטי למפגשים מוקלטים שמרחיבים את הלב. עם סיום 2023, למדנו כי הפודקאסט זכה בפלטפורמת ההאזנה "ספוטיפיי" לנתונים מרגשים מאוד: עבור יותר מ-565 מאזינים בישראל (ובמדינות נוספות בעולם), נכנס הפודקאסט בעל 6 הפרקים לרשימת הפודקאסטים המואזנים ביותר השנה (!!).

 

עבור 174 מכן ומכם – זה היה הפודקאסט המואזן ביותר. זהו צעד קטן וענק יחד, שמרגש אותנו ונותן לנו עוד יותר כוח להמשיך את ההפקה לקראת העונה השנייה, שם מתוכננת ארנונה לפגוש בוגרים ובוגרות עם אוטיזם. לפודקאסט ניתן להאזין כאן בכל הפלטפורמות: oti.org.il/podcast

פעילות קשרי ממשל וחברה אזרחית: עמותת "אותי". ממשיכה ליזום ולקחת חלק בצוותי עבודה רב מגזריים מגוונים, הקשורים להיבטים שונים של אתגרים עימם מתמודדים אנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם, וכן לחשוב ולהשקיע בבניית מענים לאתגרים אלה. כמו כן, פועלת העמותה מול חברי וחברות כנסת, משתתפת בדיוני וועדות כנסת שונות (בריאות, חינוך, עבודה ורווחה, כספים) ומגישה ניירות עמדה לשמירה ולקידום האינטרסים של אנשים עם מוגבלויות בכלל ועל רצף האוטיזם בפרט. העמותה מקדמת את העשייה החברתית ושיתוף הפעולה עם עמותות וארגונים בעלי אג'נדות דומות.

ורגע לפני סיום הסיכום לשנת 2023….

 

הפעילות הענפה שלנו לא הייתה מתקיימת ללא התורמים, מהארץ ומחו"ל, שהם גם שותפינו לדרך, וללא שיתוף הפעולה ההדוק וההכרחי עם הרשויות המקומיות ומוסדות המדינה. אנחנו מודים מקרב לב על ההירתמות והנתינה בעת חירום ובשגרה. אנו משתתפים בצערן של משפחות העובדים והמטופלים אשר יקיריהן נטבחו ונהרגו במערכה, מביעים צער עמוק על כל ההרוגים טובי בנינו, שותפים ודואגים מאד לגורל החטופים ומאחלים החלמה מהירה ושלמה לפצועים בגוף ובנפש.

 

אנחנו פה כדי לתמוך ככל שניתן.

 

אנו מבקשים להודות לכלל העובדות והעובדים הנאמנות והנאמנים של העמותה, למטופלים ולבני משפחותיהם שנותנים בנו אמון ומפקידים בידינו את בריאותם, ולכל מי שתומך בנו כלכלית וניהולית

לכל אורך הדרך הלא פשוטה שבחרנו לצעוד בה.

 

בעזרתכם יפציע על כולנו יום חדש וטוב יותר.

זרקור על הרופאים המסורים של עמותת אותי

ד״ר אירית מור שניר
ד״ר אירית מור שניר

בעמותה עובדים 37 רופאים בהובלתה של המנהלת הרפואית של העמותה ד״ר אירית מור שניר (בתמונה).

 

בין הרופאים: פסיכיאטרים ילדים ונוער, נוירולוגים ילדים ורופאי התפתחות הילד, המתמחים בתחום האוטיזם. הרופאים נבחרים בקפידה והם מגיעים לגנים, מכירים לעומק את הילדים והצוותים. הם נותנים ייעוץ לצוות ולהורים לגבי היבטים שקשורים לאוטיזם, לתחלואה נילווית גופנית ונפשית ולקשיים המפריעים להתפתחות, וכן נמצאים במידת הצורך בקשר עם הרופאים בקהילה. הרופאים מביאים איתם את הידע הייחודי והניסיון הרב שלהם ומעשירים את ההבנה של כלל הצוותים לגבי הילדים, עוזרים לשפר

את התקדמות הילדים ואת איכות החיים שלהם ושל בני משפחותיהם.  

 

לכל גני העמותה כיסוי רפואי מלא. המענה הרפואי המונגש בגנים הוא בעל חשיבות רבה וזאת גם לאור מצוקת כוח האדם הקשה הקיימת בפסיכיאטריה של הילד ובנוירולוגיה של הילד בארץ. 

גם במלחמה בלטה מסירותם של הרופאים, שהתגייסו לתת שירות לכל הילדים כולל המפונים.

  

רופאים שנקראו למילואים עשו מאמצים להמשיך לתת את השירות לילדים, להיות בקשר מקוון ואף להגיעלגנים בחופשות מהשירות הצבאי. התברכנו ברופאים מעולים ומסורים שאוהבים את עבודתם  ואת ״הילדים המתוקים והצוותים המשובחים שעובדים עם הילדים״  (כדברי הרופאים).

 

פוסטים נוספים

הורים עם ילד קטן

איך עוזרים לילדים אוטיסטים המפונים מבתיהם?

מאז 7 באוקטובר החברה הישראלית מוצאת את עצמה עומדת מול אתגרים דרמטיים בכל תחום אפשרי, לא רק בתחום הביטחוני אלא גם במציאות חיי היומיום של העורף. אלפים רבים של משפחות מהצפון מהדרום...

בתקוה לימים טובים יותר

סיכום שנת 2023 בצל המלחמה

המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר החלה זמן קצר מאוד לאחר תחילת שנת הלימודים. בשנת שגרה, זהו זמן המוקדש בדרך כלל להכרת הילדים ולהכנת תוכניות עבודה שנתיות. המלחמה העמידה אותנו בפני אתגרים שלא ידענו...