זוג יושב על ספה בזמן פגישת יעוץ

מי צריך הדרכת הורים?

מה זה הדרכת הורים באוטיזם? איך שומרים על קשר בין ההורים לצוות בגן תקשורת? איך אפשר לעזור להורים לילד אוטיסט?

מאת: יעל לויאל

אחד מהיתרונות הרבים שמעניק "סל טיפול בריאות מקדם" שאותו מקבלים הורים רבים לילדים המאובחנים עם אוטיזם במסגרת "גן תקשורת" על ידי עמותת אותי, כזרוע מבצעת של משרד הבריאות, או על ידי עמותות נוספות, הוא האפשרות לקבל "הדרכת הורים".

 

כיום, ובהתאם למחקרים רבים ועקביים על התערבויות בילדים צעירים, ולא פחות מכך בילדים אוטיסטים, הדרכת הורים נחשבת לחלק מרכזי מתהליך העבודה בטיפול בילדים. כן, שימו לב לניסוח, זו אינה טעות- הדרכת ההורים הינה חלק מרכזי מהטיפול בילד.

 

הורים רבים מתבלבלים או שוגים לראות בהדרכת ההורים משהו שולי, שמכוון רק אליהם, ועוסק רק במתן תמיכה רגשית עבורם בהתמודדותם עם ההורות המיוחדת וקבלת האבחנה. אין ספק שגם לכך יש מקום נכבד בתוך הפגישות, אך זה אינו המוקד המרכזי. 

 

משרד הבריאות מגדיר את הדרכת ההורים כ"טיפול ישיר בילד באמצעות הוריו"- כלומר- הדרכת הורים הינה שוות ערך לטיפול פרטני של הילד עם קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק או כל בעלת מקצוע אחרת, למרות שהילד כלל אינו נוכח במפגשים אלה.

 

הסיבה לכך נעוצה בהזדמנות האדירה של המפגש של מטפל בעל ידע באוטיזם ובהתפתחות, אשר גם מכיר את הילד ולעתים קרובות גם מטפל בו, יחד עם ההורים, המהווה מפגש בין שני מומחים- האחד מומחה מקצועי, והאחר מומחה בילדו. 

 

השם עצמו, "הדרכת הורים", הוא מונח מיושן שאינו הולם ועושה עוול לאפשרויות הגלומות במפגש זה בין שני מומחים. לפני עשרות שנים היה מקובל לחשוב כי איש המקצוע הוא בעל הידע והסמכות, ועליו להדריך את ההורים כיצד לפעול ולהתנהג עם ילדם. בהתאם לחשיבה זו- יש דרכים נכונות ומתאימות שבהן צריך ההורה להגיב כלפי ילדו, ותפקידו של המטפל הוא להקנות ידע זה להורים בתהליך חד כיווני.

 

כיום ברור כי אמנם למטפל ידע והוא יכול לתרום להורים, אך המודל המקצועי מבוסס על חשיבה משותפת העוסקת בהעברת מידע ויצירת תיאום חשוב ומשמעותי הנוגע להעמקת ההבנה בנוגע לתהליכים השונים שהילד עובר, בנוגע לצרכים ולהיבטים השונים של התפתחותו. כך, במודל של "השלם גדול מסכום חלקיו", ההורים יחד עם המטפל יכולים לשתף ולייצר חיבור בין המרחב של הגן שבו הילד מבלה את רוב יומו, ולייצר המשכיות עם המרחב של הבית והמשפחה.

 

לתיאום זה יכולה להיות השפעה מכרעת על ההבנה של כולם את הילד, יש אפשרות לדייק את העבודה עימו ולהגיע להישגים המכוונים להגשמת הפוטנציאל ההתפתחותי.

הורים עם ילד קטן

בנוסף לכך, מפגשים אלה מאפשרים להורים להיות מעורבים ולקחת חלק משמעותי וסדיר בתכנית הטיפול של הילד, להיות מעודכנים ולהשפיע תוך מתן דגשים של מה חשוב עבורם. ההורים נותנים למטפל את התמונה המשפחתית, שאותה המטפל יכול להעביר לשאר הצוות במסגרת ישיבות הצוות, ובכך לספק הקשר משפחתי רחב ומשמעותי. אפשרות זו חשובה בנוסף מכיוון שהיא טומנת בחובה את ההזדמנות של המטפל להכיר גם את המרקם התרבותי-חברתי, את הערכים של ההורים, ולשלבם במידת האפשר בעבודת הצוות.

 

כיום יש ממצאים מחקריים נרחבים המעידים כי ילדים מתקדמים יותר ומשיגים את הפוטנציאל שלהם כשהוריהם מעורבים ולוקחים חלק פעיל בתהליך הטיפולי.

 

בנוסף, ההורים יכולים להעלות ספקות, מחשבות, שאלות והתלבטויות הנוגעות לחיי היומיום בבית ולגבי ההורות המיוחדת. במפגשים יוכלו לפתח הבנות מותאמות וכלים יישומיים במתן מענה ספציפי לילדם ויחדדו את המיומנויות ההוריות שלהם בהתמודדות עם האתגרים שעולים בחיי היום-יום. המחקר והניסיון המקצועי קובעים פה אחד כי עבודה זו יכולה לסייע לילד יותר מכל טיפול שיתקיים פעם או פעמיים בשבוע ולייצר תשתית התפתחותית משמעותית להתקדמות.

 

חשוב להדגיש כי הדרכת הורים אינה מתקיימת מתוך תפיסה ששמה פגם או ביקורת בהורים או בתפקוד ההורי שלהם. להיפך, חלק מתהליך העבודה של המטפל עם ההורים כולל זיהוי של היכולות והחוזקות שלהם, ושימוש בהם כדי לקדם את המטרות שהוגדרו.

 

הדרכת הורים היא המקום לא להישאר לבד עם קשיים, תהיות ותסכולים בהתמודדות ההורית. הורות הינה משימת חיים שבאופן טבעי מעלה סימני שאלה, התלבטויות, וחילוקי דעות. במפגשים ניתן לקבל מקום לברר קשיים שעולים בהתמודדות עם הילד ובהורות, להרחיב את המודעות ההורית וההיכרות העצמית. זה המקום לחזק את תחושת היכולת, להתמודד עם חוסר ביטחון הורי, לברר את סדרי העדיפויות המשפחתיים, לטפל בקונפליקטים ולקבל תמיכה.

 

אבחנת האוטיזם משפיעה על ההורים ועל האפשרות להבין את הילד, שלעתים מתקשה להביע את עצמו, ולכן ישנה חשיבות גדולה בהבנת עולמו הפנימי של הילד, של חוויותיו, ושל המסרים שלעתים נשארים בתוכו ואינם באים לידי ביטוי. היכרות והרחבת ההבנה בנוגע לעולמו הפנימי של הילד יכולה לאפשר לדייק את הדרישה ממנו, לתת מענה לצרכיו ולשמור על התייחסות התומכת בו, מקבלת אותו ומנסה לסייע לו ולקדמו, מבלי לשנותו, כפי שמנחה אותנו כיום הגישה האפירמטיבית (הגישה המתקפת).

 

לסיכום, הדרכת הורים מאפשרת לקיים חיבורים בין כל הסביבות בחייו של הילד, בדגש על חיבור בין מרחבי היום שלו (במסגרת החינוכית) לבין הבית. יעזור מאוד לילד הן מבחינה רגשית והן מבחינה של התפתחות והתקדמות כשיש שיתוף ותיאום בין המבוגרים שסביבו, ושתתקיים הלימה בין המטרות וצורות התגובה שהוא חווה. לכן, במידה וניתנת לכם האפשרות בתוך המסגרת- רוצו והשתמשו בשירות החשוב הזה שמוצע לכם. במידה ושירות של הדרכת הורים אינו מוצע לכם בתוך המסגרת- בדקו היטב את האפשרות לקבל הדרכת הורים במסגרת אחרת, מומלץ בחום.

 

 

פוסטים נוספים