עבודת צוות באמצעות כלים מתוך עולם הטיפול באמצעות בישול

עבודת צוות באמצעות כלים מתוך עולם הטיפול באמצעות בישול

מאחורי הקלעים של מפגש רכזות ביחידת דן מרכז של העמותה הישראלית לאוטיזם, וביחידה 23 גני תקשורת.

מאת: מלי ברהוד, מנהלת אשכול גני אור יהודה, "אותי - עמותה ישראלית לאוטיזם"

ביחידת דן מרכז של "אותי – עמותה ישראלית לאוטיזם" מתקיימים מפגשים קבועים של רכזות הגנים עם צוות הניהול לצורך למידה מקצועית והתפתחות. בכל מפגש אנו דנות בנושא משמעותי שנוגע בעבודתנו היומיומית והפעם, בשנת 2024, הוחלט לעסוק בעבודת צוות באמצעות כלים מתוך עולם הטיפול דווקא באמצעות בישול. תחום זה הינו תחום טיפולי צעיר יחסית בעולם הטיפול ומאפשר שימוש בחומרי מזון לצורך ביטוי עצמי, למידה והתפתחות אישית וקבוצתית כאחד.

כל קבוצת רכזות קיבלה ארגז עם שפע של מוצרי מזון והן התבקשו להכין עבור כולן שתי מנות:. האחת מנה מלוחה והשנייה מתוקה, מנות אותן היו רוצות להעניק לקבוצה בתקופה מורכבת ומאתגרת בחיינו בשנה זו. בתוך כל אחד מהשלבים היה מקום שלהן לשקף ולבטא את הבחירה עצמית מול הקשבה ורפלקטיביות לחברות הקבוצה.

האווירה בחדר היתה של תחושות סקרנות, אתגר והנאה, התאפשרה זרימה בין הרכזות והחלפת טיפים שנגעו לבישול ואפיה. היו פעמים של בדיקת גבולות וכללי עבודה מול המנחות או קבוצות אחרות ובתוך כך, גם אנו המנחות שינינו את ההוראות כדרך לעבודה על גמישות מחשבה ועבודת צוות.תהליך העבודה אפשר שיח רגשי על סקרנות וסבלנות, אכזבה או תסכול, כמו למשל תבשיל שלא הספיק להתבשל.

בסיום העבודה המשותפת קיימנו ארוחה משותפת מהתוצרים שהונחו בבר ערוך, עשיר ומפנק, וביקשנו מכל אחת להתייחס לתחושות שהיו להן תוך כדי עבודה ולשאלות: "מה הקשה עליה? מה הקל עליה? איך התוצר מבטא את המחשבות שהיו לה? איך הוא מציג את רוח הקבוצה?" זו היתה עוד התייחסות לפנים והחוץ בתוך התהליך הקבוצתי.

לבסוף – כמובן שחיברנו זאת לעבודה בהתערבויות טיפוליות בבישול בגנים. סקרנו את המענים הרבים סביב למידה של מיומנויות בסיסיות, מוטוריקה עדינה, קואורדינציה, עבודה דרך החושים למשל החוש התנועתי – הקפצה של אוכל, סחיטה, גלגול. החוש השמיעתי של שקשוק, ערבוב וכד'. מגע – מרקמים שונים חום וקור. ויזואלי – צבע, צורה, קווי מתאר. האוראלי – מציצה, ליקוק, ולעיסה.

וגם פתח לעולם פנימי עשיר של בחירה, השוואה בין פנים לחוץ, יכולת להתייחס לרגשות שמתעוררים בעבודה קבוצתית ולתוצריה – כגון קנאה או תסכול או מנגד תחושת מסוגלות עצמית. עבודה על עצמאות ועצמיות ש"מה שטעים לי לא בהכרח טעים לאחר", התייחסות לחומרי גלם לעומת תוצר ואכילה משותפת של כולם.

פוסטים נוספים