מודעות לסכנות בזמן חופשת הקיץ

מודעות לסכנות בזמן חופשת הקיץ

מאת: יעל לויאל

חופשת הקיץ נמצאת בעיצומה, בשנה ששום דבר בה אינו רגיל. מלחמה, חטופים, הרוגים ופצועים, המון משפחות מפונות מבתיהם, איומי תקיפה וחוסר יציבות כללית.

לצד כל זאת, הורים נדרשים להחזיק שגרת יומיום עבור ילדיהם גם בימים אלו. חשוב לשים לב שדווקא כעת, כשכולנו עשויים להיות עייפים ומחוסרי אנרגיה, יש חשיבות מוגברת להקפיד על בטיחות וזהירות הן בתוך הבית והן מחוצה לו.

ילדים אוטיסטים רבים, בגיל הרך ולעתים גם בגילאי בית ספר, זקוקים להשגחה צמודה. חלק מהילדים לא יכולים להשאר רגע לבד, חלקם מסוגלים להעסיק את עצמם במידה מסוימת, אך כדאי לקחת לתשומת לב את המושג המקצועי הנקרא "מודעות לסכנות".

מודעות לסכנות בזמן חופשת הקיץ

ילדים צעירים הם בעלי תמימות טבעית, רואים את העולם באופן חיובי וסומכים על הוריהם שישמרו עליהם. עד גילאי 4-5 הילדים נוטים להיות מרוכזים בעצמם ולא יבחינו במצבים מסוכנים, ולכן תמיד זקוקים להשגחה על ידי מבוגרים. ילדים אוטיסטים, בשל שונותם הנוירולוגית, עשויים להיות עוד יותר מרוכזים בעצמם, בפעילויותיהם, ועלולים לסכן את עצמם. הן בתוך הבית והן מחוצה לו – שפע של סיכונים אפשריים עלולים להתעורר. 


חוסר מודעות לסכנות עשוי להיות מוגבר אצל ילדים אוטיסטים, שחושיהם פועלים אחרת, לעתים קרובות הם מתקשים בהבנה ולמידה של רצף של פעולות, ובעיקר לגייס תשומת לב ומודעות להשלכות של מעשיהם או "לראות את הנולד" ולזהות מה עומד להתרחש. לכן הם מתקשים יותר לזהות מצבי סיכון וסכנה, ומעבר לזיהוי הם עשויים להתקשות להגיב בהתאם.

בבית – סיכון מרכזי הוא כי ילדים אוטיסטים מסוימים לא ישימו לב או לא יבינו משמעות של פעולות הקשורות למכשירי חשמל או לאביזרי מטבח מסוכנים. לגשת יחפים למכשיר חשמלי, להניח ידיים רטובות על מכשיר חשמלי, ועוד. נפילות של חפצים או נפילות באמבטיה או מקלחת עלולות להתרחש. הסטטיסטיקות מראות כי תאונות רבות קורות בבית, במיוחד לילדים, וכי יש עלייה בתאונות כאלה בתקופת הקיץ והחופש. סיכונים נוספים עשויים להיות בבליעה של חפצים קטנים שעלולים לחסום את קנה הנשימה או לפצוע. כמו כן, במצב של משחק בין אחים, עלולה להיגרם פגיעה או חבלה משמעותית כי לעתים קרובות הילד האוטיסט לא מודע לחוזק של גופו ולהשלכות של זריקת חפצים, הכאה, מעיכה או כל דבר אחר ועלול לפגוע שלא במתכוון באחיו. 

 
מודעות לסכנות בזמן חופשת הקיץ

אנו ממשיכים לשמוע על ילדים שנשכחים ברכב לשעות ארוכות ועד לאובדן חיים, במיוחד בתקופה שבה כולנו מודאגים, דעתנו מוסחת, ובמיוחד שאנו לא בשגרה. המחקרים מראים כי התרחשויות כאלה עלולות לקרות לאדם הממוצע, וחשוב מאוד להגביר את המודעות לכך ולא להיות שאננים.

הורים רבים לילדים אוטיסטים מכירים את המושג של חוסר מודעות לסכנות סביב יציאה מהבית – חלק מהילדים האוטיסטים עלולים לראות משהו שמעניין אותם ומייד לרוץ לכיוונו- מבלי להתחשב בכבישים, בסכנות, בהתרחקות מההורים. בגלל קושי בהבנת סיטואציות חברתיות, ילדים עלולים לא להבין או להיות מודעים לכך שעליהם להודיע לפני שמתרחקים, וגם אם הוריהם אומרים להם זאת באופן חוזר – ברגע האמת ילד שהקשב שלו מוסח או נמצא במקום אחר עלול בקלות לשכוח זאת ופשוט לרוץ או להיעלם. 

מודעות לסכנות בזמן חופשת הקיץ

הורים רבים שואלים מה ניתן לעשות במצבים כאלה? התשובה מתחלקת לשלושה חלקים:

1. ראשית, יש תקווה מהולה בקושי – גם ילדים אוטיסטים יכולים בהחלט ללמוד במידה מסוימת לפעול בהתאם לפעולות נדרשות שמגדירים להם. התהליך יכלול לקחת תרחישים שונים שבהם נמצאים מחוץ לבית, פירוק לפעולות ולשלבים, כולל מתן רצף של הנחיות כיצד לנהוג במצבים שונים. חשוב להבין שמדובר בתהליכי למידה שיהיו אפשריים אך מורכבים לחלק מהילדים האוטיסטים, ושיצריכו זמני למידה ותרגול ממושכים יותר. כדאי לתרגל עם הילדים לקראת יציאה מהבית- 2-3 כללי יסוד של כיצד נוהגים, דוגמת "עשה ואל תעשה". מומלץ להשתמש בתמונות או המחשות ליצירת רצף של פעולות. ככל שיהיה יותר תרגול – יש יותר סיכוי להצלחה, במיוחד בפעילויות ומקומות שחוזרים על עצמם. כשמדובר בפעילויות או מקומות אשר יוצאים מהשגרה – עדיף להכין את הילד למה עומד לקרות ומה מצפים ממנו, אך מראש לצפות פחות ולהגדיל את רמת ההשגחה.


2. שנית, כדאי לייצר, להגדיר ולתרגל כללי בטיחות שלא חלים רק על הילד. הסיכוי להצליח בלמידה והפנמה גדל כשכולם במשפחה פועלים יחד באופן עקבי. כלומר, יהיה קשה ללמד ילד לא לרוץ לכביש או לחצות רק במעבר חציה וברמזור ירוק, במידה ובחלק מהזמן הילד נחשף להתנהגויות אחרות מצד בני המשפחה. טקס קבוע שבו עוצרים לקראת כביש, מביטים על הרמזור, מביטים לצדדים, נותנים ידיים, אפשר לספור יחד ורק אז להתחיל לצעוד קדימה – יכול לסייע. כלומר, האפשרויות טמונות ביצירת הרגלים, וניתן לעשות שימוש בטקסים קבועים שבמקרה הזה יכולים לעזור. אפשר להמציא שירים או דקלומים בחרוזים, אפילו דברים מצחיקים, או כל דבר שיכול לעגן את ההתנהגות הזהירה בתוך חיי היומיום.

3. שלישית – ההבנה המרכזית היא כי אין לשים את הציפיות או האחריות על הילד, אלא על ההורה. חפשו את הדרך לחלק אחריות בין ההורים, להיעזר במבוגרים נוספים כדי לייצר זמני הפוגה ולהימנע מהשגחה ממושכת – אך הבנת הבסיס היא כי בכל רגע נתון ילד צריך להיות תחת השגחה ישירה של מבוגר שנמצא בסמיכות פיזית אליו ובקשר עין. אם נמצאים מחוץ לבית במקומות הומי אדם- לא משאירים את הילד ללא אחיזת יד חזקה. בבריכה או ים – צמידות פיזית ממשית לצד מצופים ואביזרי בטיחות מתאימים. ברכב – תמיד להשאיר תיק, ארנק או משהו חשוב ליד התינוק או הילד במושב האחורי.


אל תאמרו "לי זה לא יקרה", אלא דאגו להיות מודעים וזהירים, כדי שנעבור את הקיץ בשלום, כמה שאפשר.

פוסטים נוספים