ראיון עם גב' קרן סגל

לכבוד שנת ה- 30 לעמותה לילדים בסיכון – מרכז לטיפול וחקר באוטיזם, נעלה כאן בעמוד סדרה חדשה של תכנים מיוחדים, כדי להכיר יותר מקרוב אותנו, את הדרך שבה צמחנו, ואת האנשים והנשים שמאפשרות לזה לקרות. והפעם – ראיון עם גב' קרן סגל, M.S.W, מנהלת תחום הבוגרים בעמותה.

קרן סגל

ספרי לנו על מאין הגעת לעמותה, ועל המסלול המקצועי שלך איתנו

אני עובדת כבר 18 שנה בתחום האוטיזם. לעמותה הגעתי לאחר תקופה משמעותית בה מילאתי מגוון תפקידים באלו"ט, באחרון שבהם ניהלתי את מרכזי אלו"ט למשפחה. לעמותה הגעתי לפני 3 שנים. בתפקידי הראשון ניהלתי את מערך ההדרכה, ובשנתיים האחרונות  עברתי לניהול תחום הבוגרים.

מהו תחום הבוגרים בעמותה?

זהו תחום חדש וצעיר בעמותה, שעוסק ביצירת מענה טיפולי המשכי לילדים שטיפלנו בהם וכיום הם בוגרים. העמותה רואה את עצמה בית לאותם ילדים שבגרו ומבקשת לפתח שירותים שיתנו להם מענה ופתרונות. יחד אנחנו יוצרים סוגים שונים של שירותים לבוגרים, שהם ייחודיים ולא קיימים כרגע בשוק, כדי להרחיב את ההיצע.

כיצד ניגשים לסלילת הדרך בתחום שנמצא בחיתוליו בישראל?

אנחנו מתחילים עם הכוחות שלנו  ומתבססים על הידע והניסיון הרב שיש לנו , , מקיימים שיח ישיר עם הבוגרים ועם הוריהם. במקביל אנחנו בקשר עם ארגונים ושותפים אחרים בקהילה, וכמובן שואפים  לחבור למדינה. אנחנו נמצאים בשלב של יזמות חברתית, דבר שמחייב יצירתיות , חיבורים וראש פתוח.

תני לנו דוגמאות לתכניות שכבר הושקו בהצלחה בתחום הבוגרים?

 יש לנו את תכנית "מחישוב לשילוב"  – שיתוף פעולה עם האקדמיה לפיננסים BDO – שנוצר במטרה לאפשר לאנשים על הספקטרום ללמוד קורס שאינו ארוך, ולקבל גם בסיס ידע מקצועי בעולם הפיננסים לצד פיתוח כישורי חיים ומיומנויות רכות. מטרת הקורס היא שבוגריו ישתלבו במחלקות כספים בשוק העבודה החופשי.

תכנית נוספת היא בשיתוף פעולה עם  Infinity Labs R&D מבית Matrix  – חברת מחקר ופיתוח המפעילה תכנית הכשרה מהפכנית בתחום ההייטק .יחד, אנחנו יוצרים כיתת לימוד לבוגרים על הספקטרום במטרה להכשיר אותם לתחום התוכנה. .

עוד בנושאי ההשכלה – זו השנה השנייה שבה אנו מפעילים תכנית לליוי סטודנטים  באוניברסיטת בר אילן ובאוניברסיטה העברית, מטרת התכנית לפתח סל שירותי תמיכה ייחודית  לסטודנטים על הרצף באקדמיה, כדי לסייע לעוד אנשים עם אוטיזם להשתלב באקדמיה ולקבל תמיכות מותאמות שיסייעו להם לאורך הלימודים ובהכנה ליציאה עם סיום הלימודים לשוק העבודה. 

פרויקט נוסף וחדש שלנו  שם דגש על תחום הפנאי של הבוגרים. חברנו לקונסרבטוריון החדש ברמת-גן במטרה ליצור הרכב מוסיקלי ייחודי לבוגרים, ההרכב יפגש באופן קבוע אחת לשבוע וילווה ע"י מנהל מוסיקלי.

מהם האתגרים שאת נתקלת בהם בעבודתך, ברמה האישית והמקצועית?

כל התכניות שהצגתי הן מיזמים חדשים ללא מימון, והאתגר הגדול הוא שמשרדי המדינה יכירו בתכניות , בתועלת ובחשיבות שלהם  ויתנו לנו  מימון . , בינתים אנחנו מחפשים שותפים בקהילה לתמיכות ותרומות . ברמה האישית – אני הופכת להיות סוג של יזמית חברתית שצריכה  לייצר יש מאין –  ברעיונות,  שזירת קשרים וכמובן הפקה והוצאה לפועל. האתגר האישי הוא להיות מספיק גמישה וסבלנית, כי כל פרויקט כזה לוקח זמן רב עד שמצליחים לממש אותו. אני עושה את זה כי אני באמת מאמינה בחשיבות הפרויקטים שלנו . אני רואה את ההשפעה הגדולה על החבר'ה שמשתלבים בתכניות שלנו, ומתרגשת מהפידבקים שלהם. אין ספק שאנחנו בכיוון הנכון. 

מה ההבדלים המרכזיים בשילוב בוגרים מתקופת הקמת העמותה ועד היום – 30 שנה אחרי?

כשהעמותה הוקמה לפני 30 שנה, המענה לבוגרים היה במקרה הטוב הוסטלים ובמקרה הלא טוב אשפוז במחלקות פסיכיאטריות סגורות. אם נעשה קפיצה במנהרת הזמן למה שקורה היום ובעיקר בעשור האחרון, אפשר לראות שינוי מאד משמעותי במגוון השירותים הקיימים : נכנסו מודלים של דיור בקהילה, מודליםשל תעסוקה, גם בשוק החופשי וגם כתעסוקה מוגנת, שירותי פנאי.  בקהילה – יש מסגרות שמייצרות פעילויות העשרה ופנאי לבוגרים על הספקטרום. בפרספקטיבה של זמן זה באמת עולם אחר, ועדיין – יש הרבה מאד מה לעשות. צריך להמשיך את המגמה החיובית קדימה.

מה החזון שלך לתחום הבוגרים בשנים הקרובות?

החלום הוא שלאנשים עם אוטיזם יהיו הרבה יותר אפשרויות להכשרה והשכלה, שישתלבו באקדמיה ובמשרות מותאמות, וששוק העבודה ינגיש את עצמו לאנשים עם אוטיזם ולמוגבלויות בכלל. אני שואפת לראות מגוון רחב הרבה יותר של אפשרויות בחירה, מתוך אמונה לכל אדם באשר הוא מגיעים  חיים מלאים ועשירים . תקווה נוספת היא שמעסיקים רבים יותר יראו ויוקירו את היכולות המיוחדות והיתרונות המשמעותיים  של אנשים עם אוטיזם, שיכולים להיות עובדים חכמים, מקצועיים יסודיים רציניים ונאמנים, תכונות שהן נכס לכל מעסיק.

פוסטים נוספים

בתקוה לימים טובים יותר

סיכום שנת 2023 בצל המלחמה

המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר החלה זמן קצר מאוד לאחר תחילת שנת הלימודים. בשנת שגרה, זהו זמן המוקדש בדרך כלל להכרת הילדים ולהכנת תוכניות עבודה שנתיות. המלחמה העמידה אותנו בפני אתגרים שלא ידענו...