
זמן איכות משותף – האמנם?
מה לעשות בזמן משותף עם ילד אוטיסט? איך משחקים וכמה זמן צריך לשחק?
מאת: יעל לויאל
כשהורים, אחים ובני משפחה חושבים על זמן משותף עם הילד/ה או האח/ות המאובחן/ת עם אוטיזם, לעתים קרובות עצם המחשבה על כך מעוררת מגוון של רגשות שונים, שיכולים להיות מנוגדים ואף עוצמתיים. האם אתם/ן חשים/ות שיש לכם זמן איכות משותף, המלווה ברגשות נעימים, בהנאה ואפשרות להיות יחד, או שעצם ההגדרה של זמן איכות משותף מעורר בכם/ן רתיעה או תחושה שזה לא מתאים עבורכם?
ילדים אוטיסטים שונים זה מזה באופן עמוק ורחב, והאפשרות להיות עימם בזמנים שאינם התארגנות, משימות חיים, למידה או זמני לבד/מסך יכולה להיות מצומצמת. אז למה הכוונה בזמני איכות?
זמן איכות משותף הוא פרק זמן שיכול להיות קצר ולא חייב להיות ממושך, שבו אין צורך לעשות משהו מיידי, אין דרישות או משימות המצריכות כרגע התארגנות או מעבר כלשהו. בזמן כזה, המלווה במצברוח יציב ומאוזן ככל שניתן, ויש פניות מצד כל בני המשפחה, ניתן ואף כדאי ליזום איזושהי פעילות משותפת.
הדגש הוא לאו דווקא על הפעילות עצמה, שאותה יש להתאים לעתים קרובות לצרכים ולהעדפות של הילד, אלא על האפשרות להיות יחד ולהדגיש את עצם השהייה המשותפת יחד כערך בעל חשיבות ומשמעות. כך להצטרף לילד בסידור החיות, קריאה על דינוזאורים, האזנה לשיר אהוב- יכולה לקבל משמעות אחרת- במקום "פעילות חזרתית ומשעממת" או "משהו שמעניין רק אותו/ה" אפשר להביא לתוך הזמן המשותף התעניינות וסקרנות. באופן מעניין ומעט מפתיע- התעניינות וסקרנות אמיתית יכולות לעורר בילד/ה התלהבות, ענין, להעלות את רמת האנרגיה ולחבר אותו/ה לא רק לפעילות אלא גם לחברתכם/ן ולשהייה המשותפת.

גם שהייה משותפת כזו של 10 דקות יכולה להיות משמעותית ולחזק משהו בקשר, בהנאה, בתחושת הביחד והקרבה המשפחתית. כדאי להתחיל עם מיקוד בתחומי הענין וההעדפות של הילד/ה, ומשם כדאי להמשיך לזמן ופעילות המתמקדים בבחירה של האחים/ות האחרים/ות. זוהי נקודה חשובה, מכיוון שלעתים הורים מוצאים את עצמם מצטמצמים עם תחומי הענין המצומצמים של הילד/ה, ולחוש שכל הבית צריך להתאים את עצמו. יש בכך מן האמת, אך לצד זאת ישנה חשיבות עצומה להזמין, לעודד, ואף לדרוש באופן אקטיבי מהילד/ה גם להתאים את עצמו/ה לאחרים. זוהי למידה חשובה ותרגול מצוין עבורו/ה, וכן מאפשר גם מקום ואיזון לצרכי הילדים האחרים בבית. אל תחששו לתווך ולהסביר את הצורך והערך של "אחרי ששיחקנו במשחק לדוג את הדגים שאת/ה אוהב/ת, עכשיו זה התור של אלין לבחור משחק, והיא בחרה שנשחק מחבואים, בוא נראה יחד איפה אפשר להתחבא. ככה אפשר להתפשר יחד במשפחה…"- כמובן שיש להתאים את ההסבר להבנתו/ה של הילד/ה ובמידת הצורך להשתמש באמצעי המחשה או תקשורת חלופית תומכת.
אולי אין במילים אלה מן החידוש, אך הדגש שנרצה לשים כאן הוא לא על עצם העשייה או הפעילות, אלא על המילה "איכות". איכות עוסקת בעמדה ובאופן שבו מסתכלים וחווים את הרגע- כשאתם כהורים/אחים/בני משפחה משנים את זווית הראיה שלכם/ן כלפי אותן פעילויות, באופן שמכיל ענין וסקרנות כלפי העניין של הילד/ה, אולי מתוך כך גם משהו בענין שלו/ה יכול להשתנות. גם החוויה המשותפת יכולה להשתנות ולתרום לכל האוירה המשפחתית והקשרים בין הורים-ילדים, ילדים-ילדים במשפחה ולעשות שימוש באינטראקציות המשפחתיות גם כדי לחזק קשרים וגם כדי לתרגל התמודדות עם רצונות של אחרים.
מומלץ במיוחד לשלב זמנים כאלה בלוח הזמנים המשפחתי השבועי כ"זמן משחק משותף", יש ילדים שהידיעה מראש תסייע להם להתכונן ואז גם לשתף פעולה באופן יותר נרחב. לצד זאת, כדאי גם לקחת בחשבון את הערך של התנהלות ספונטנית שיכולה לצמוח ברגע לא מתוכנן, וגם בכך יש מן התרגול וההכנה של הילד/ה לחיים החברתיים בעולם.
פוסטים נוספים
רעיונות לדפי צביעה – כלים להתמודדות
דפי הצביעה שיצרה רוני סופר נועדו לעבודה על גמישות מחשבתית, חידוד היכרות עם האותיות השונות ושימוש במשפטים מורכבים.
פעילות אחת ליום – רעיונות, מחשבות וכיוונים למפגשים וטיפולים
ערכת הקלפים "פעילות אחת ליום", פותחה על ידי מרפאה בעיסוק כמענה מקצועי וישים לאתגר הנחיית קבוצות טיפוליות. מטרתה המרכזית לספק כלי עבודה רחב גמיש ומגוון לפעילויות הקבוצתיות, הדורש מעט הכנה מוקדמת.
התמודדות בעת משבר – כלים יישומיים לאנשים על הספקטרום האוטיסטי
אנשים על הספקטרום האוטיסטי המתמודדים עם משבר ושינוי משמעותי, צריכים תמיכה מותאמת יותר, על מנת להיות ברווחה ושלומות ולבנות חוסן. חיזוק והרחבה של המשאבים – יציבות, מוכרות, צפיות והתמצאות יסיעו במידה רבה...