
גשר לקשר בין מתבגרים על הרצף האוטיסטי לבין מתבגרים נוירוטיפיקלים
מאת: גלית סולומון טבעוני
עו"ס, מטפלת רגשית, מערך בתי הספר (רחובות)
גיל ההתבגרות הוא תקופה התפתחותית מרכזית של מעבר מהילדות לבגרות בו חלים שינויים רבים בתחום הקוגניטיבי, הרגשי, והגופני. אחד התהליכים העיקריים שמתרחש בשנים אלו הוא תהליך של גיבוש הזהות העצמית והנפרדת מההורים אשר מושפע מהסביבה הפיזית, הרגשית והחברתית. בתהליך זה, המתבגרים מתנסים בסוגים שונים של קשרים, מתרגלים מיומנויות חברתיות שונות ולומדים לפתח קרבה ואינטימיות. כמו כן, הם עשויים להיות רגישים מאוד לדחייה ולעשות מאמצים גדולים כדי להיות חלק מהקבוצה החברתית ולהרגיש שייכות אליה.
תקופה זו מאופיינת כסוערת וקשה לכולם אך במיוחד עבור מתבגרים על הרצף האוטיסטי אשר מתמודדים גם ככה עם קשיים חברתיים ותקשורתיים. בגיל זה, הדרישות החברתיות וקבוצת השווים הופכות משמעותיות יותר, כאשר ההורים כבר אינם גורם מתווך כמו בשנות הילדות המוקדמות. אז כיצד ניתן לגשר על הפערים ולעודד יצירת קשר בין מתבגרים על הרצף האוטיסטי לבין מתבגרים נוירוטיפיקלים (שאינם על הרצף האוטיסטי)?

אם אתם מתבגרים על הרצף האוטיסטי:
- תהיו עצמכם: אל תנסו ליצור לעצמכם דמויות ולאבד מהאותנטיות והייחודיות שלכם, אך גם אל תנסו להיבדל משאר האנשים באופן מוחלט.
- תלמדו להיות גמישים ולא להתקבע על דברים מסויימים, זה יקל לכם על החיים.
- לא תמיד אתם חייבים להיות משולבים עם החברה הרגילה ובטח שלא בכל מחיר של דחייה או ויתור עצמי מוחלט.
- לא כל מה שאני יודע ומבין מובן וידוע לאחרים – לבני אדם עשויות להיות נקודות מבט שונות כלפי אותה מציאות.
אם אתם מתבגרים נוירוטיפיקלים:
- זכרו לראות את האישיות של האדם לפני האוטיזם. אמנם המוח של אדם עם אוטיזם פועל קצת שונה – הוא חושב וחווה את העולם אחרת – אך מבחינות רבות יש לו את אותן יכולות כמו לאחרים, ומבחינות אחרות יכולותיו אף טובות יותר.
- לימדו להכיר בהדרגה את הצרכים שלהם. איך ניתן לעשות זאת? פשוט לשאול אותם מה הם צריכים ואוהבים ומבלי להניח הנחות מוקדמות ביחס להתרשמותכם הראשונית מרמת תפקודם ויכולתם התקשורתית.
- קחו בחשבון שהאוטיזם בא לידי ביטוי אצל כל אחד באופן אחר. לפיכך, ניתן למצוא שני מתבגרים עם אוטיזם המתנהגים באופן שונה האחד מהשני.
- אל תחששו לנהל איתם שיחה רגילה כמו שהייתם מנהלים עם כל אחד אחר – תופתעו לגלות שהם יכולים להיות מצחיקים, אוהבים, כנים, נאמנים, ומלאי תובנות.
סייעו בהכנת הכתבה: מתבגרים על הרצף האוטיסטי החברים בקבוצה טיפולית-חברתית במרכז טיפולי רחובות, מערך בתי הספר.
פוסטים נוספים
רעיונות לדפי צביעה – כלים להתמודדות
דפי הצביעה שיצרה רוני סופר נועדו לעבודה על גמישות מחשבתית, חידוד היכרות עם האותיות השונות ושימוש במשפטים מורכבים.
פעילות אחת ליום – רעיונות, מחשבות וכיוונים למפגשים וטיפולים
ערכת הקלפים "פעילות אחת ליום", פותחה על ידי מרפאה בעיסוק כמענה מקצועי וישים לאתגר הנחיית קבוצות טיפוליות. מטרתה המרכזית לספק כלי עבודה רחב גמיש ומגוון לפעילויות הקבוצתיות, הדורש מעט הכנה מוקדמת.
התמודדות בעת משבר – כלים יישומיים לאנשים על הספקטרום האוטיסטי
אנשים על הספקטרום האוטיסטי המתמודדים עם משבר ושינוי משמעותי, צריכים תמיכה מותאמת יותר, על מנת להיות ברווחה ושלומות ולבנות חוסן. חיזוק והרחבה של המשאבים – יציבות, מוכרות, צפיות והתמצאות יסיעו במידה רבה...