פתיחת שנת הלימודים בצל הקורונה

שנת הלימודים תשפ"א לא דומה לאף שנה שקדמה לה בהיסטוריה של החינוך בישראל. עבור הורים לילדים עם אוטיזם, החזרה למסגרות הלימוד בשגרת הקורונה מעוררת דאגה רבה. יעל לויאל מביאה כמה מסרים חשובים עבור המשפחות, לפתיחת שנה בצורה הטובה ביותר שניתן, במסגרת המגבלות.

כתבה: עו"ס יעל לויאל

איך הולכת להתחיל שנת הלימודים תשפ"א? מתווים, הנחיות, דיונים, קפסולות, הרבה כבר נכתב ונאמר, ועדיין לא ברור איך הולכת להתחיל שנת הלימודים ולהתנהל. עבור הורים לילדים עם אוטיזם, אשר עומדים להיקלט במסגרת חינוכית חדשה, מתעוררת תחושת דאגה גדולה.

איך אפשר להבטיח את שלומו של הילד בתקופת הקורונה? איך אפשר לדאוג שיקבל מענה מתאים גם במצב החדש? איך אפשר להבטיח שהוא יקבל טיפול והתייחסות ראויה ומכבדת?

אין ספק כי מדובר בתקופה מאתגרת ומעוררת דאגה מכל הבחינות. אנו רוצים לצייד אתכם ההורים בכמה מסרים מעוררי מחשבה שייצרו עבורכם עוגן עם פתיחת שנת הלימודים.

1. ילדים עם אוטיזם מתקשים לעתים קרובות עם שינויים, ונוטים לפעול באופן שמשפיע גם על סביבתם להשאיר את הדברים קבועים וחוזרים על עצמם עד כמה שניתן. אנחנו יכולים לראות ילדים הולכים עם אותם בגדים ללא קשר לעונות השנה, ילדים המבקשים ללכת או לנסוע רק בדרך מסוימת שאליה הם רגילים, לאכול רק מאכלים מסוימים בלי להסכים לטעום דברים חדשים. כל אלה ועוד, לא נובעים חלילה מעקשנות, אלא מצורך פנימי עמוק בתחושת המשכיות ויציבות פנימית, שאולי יהיה ניתן להשיגה על ידי שליטה בהתרחשויות הסביבתיות בחוץ. גם השונות החושית תורמת לקושי להתמודד עם שינויים.

המצב כרגע כרוך בכך שהמתווים וההנחיות משתנים לעתים קרובות, מה שישפיע גם על אופן ההתנהלות במסגרות החינוכיות. לצד הדאגה, ניתן להתייחס לכך כהזדמנות לעבוד עם הילדים על היכולת להכיל שינוי ולהתמודד עימו. כדאי לדבר עם הילדים, באופן שמתאים לרמת ההבנה והשיח שלהם, על המושג של שינוי. מהו שינוי? בשביל מה הוא יכול להיות טוב ומועיל? למה שינוי יכול להיות קשה? ואיך ניתן להתמודד עימו? אפשר להשתמש באמצעי המחשה כמו תמונות וסמלים, אפשר להשתמש בסיפורים על שינוי ולהזכיר לילד מצבים חדשים שהוא היה צריך להתרגל אליהם בעבר ועשה זאת בהצלחה למרות הקושי. כדאי להדגיש את היכולת שלהם להתמודד ולהתרגל, לדבר על תכונות כמו אומץ וכוח, לצד הכרה בקושי האמיתי מבלי להקטין או לבטל אותו. זו הזדמנות לחזק את הילד, לדבר איתו על הכוחות שלו ולהפוך את המצב הקיים לאפשרויות מקדמות.

2. ההנחיות העדכניות מטילות מגבלות על כניסת הורים למתחמי המסגרות החינוכיות, מה שמעורר דאגה, במיוחד באקלים הציבורי הקיים הרווי בדאגת ההורים בנוגע ל"מה קורה שם באמת" והצורך לשמור ולהגן על הילדים מפני התיחסויות לא ראויות. חשוב לזכור שכלל המסגרות במערכת החינוך הן מפוקחות וכוללות מספר רב של אנשי מקצוע, מנהלים ומפקחים. חשוב שהורים וצוותים יקדישו זמן להכיר וימצאו דרכים חדשות ליצירה ושמירה על קשר, באמצעים מקוונים, מבלי לוותר או להתפשר על תדירות הקשר. חשוב כהורים להיות מעורבים ולקבל מידע שוטף על הסתגלות הילד, על המצב החברתי והלימודי שלו, על תכנית הלימודים והטיפולים.

3. כדי להגביר את שיתוף הפעולה וההיכרות, אנו ממליצים מאוד להורים למצוא דרך לשתף את הצוותים החינוכיים והטיפוליים העובדים עם הילד במה שעובר עליו בבית. שיתוף מזמין שיתוף, ומחקרים מוכיחים כי צוותים שיקבלו מידע מהבית ייטו גם לשתף יותר בחזרה. שלחו את הילד מדי פעם עם מכתב שמספר מה עשיתם בבית בסוף השבוע או בחג, ספרו על אירוע משפחתי שהיה, ספרו על התנהגויות והעדפות חדשות של הילד. תוכלו גם להכין סיפור כזה עם הילד ולשלב ציור, תמונה או מדבקות, או כל דבר יצירתי שיתאים לכם.

אנו מקווים ומאחלים כי למרות כל האתגרים, תתחיל שנת לימודים טובה ופוריה לכולנו.

פוסטים נוספים

בתקוה לימים טובים יותר

סיכום שנת 2023 בצל המלחמה

המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר החלה זמן קצר מאוד לאחר תחילת שנת הלימודים. בשנת שגרה, זהו זמן המוקדש בדרך כלל להכרת הילדים ולהכנת תוכניות עבודה שנתיות. המלחמה העמידה אותנו בפני אתגרים שלא ידענו...