
היכולת להבין את נקודת מבטו של האחר
מה היכולת של אוטיסטים להבין את האחר? מהי תיאוריית המיינד? מה זה TOM? איך עוזרים לילדים אוטיסטים לרכוש מיומנויות חברתיות?
מאת: יעל לויאל
כל מי שפוגש או לומד על המאפיינים האוטיסטים נתקל במושג הנקרא "תיאוריית המיינד" או בשם הלועזי שלו – “Theory of Mind”. הכוונה בכך היא בכך שהאדם ממוקד ברצון האישי שלו, בנקודת המבט שלו, ולא מתוך אגואיסטיות או חוסר התחשבות באחר, אלא מתוך קושי. הקושי הוא ביכולת להבין ולהחזיק במיינד שלאחר יש רצון או צורך שהם אחרים משלי, ושלאנשים שונים יכולות להיות נקודות מבט שונות.
המשמעות היא דרמטית – כשכמעט בכל מצב חברתי עלי באופן מודע ואקטיבי לנסות לשים לב, לקחת בחשבון ולהתכוונן להבחין ביני לבין האחר. אנשים נוירוטיפיקליים מבצעים פעולות אלה באופן לא מודע כמעט בכל רגע נתון, לפעמים יותר ולפעמים פחות בהצלחה או באופן מותאם, אך כבסיס להתנהגות חברתית שמתפתחת בשנות החיים הראשונות ומתעצבת בגילאי הילדות ועד הבגרות.
- הדבר הראשון שחשוב לקחת בחשבון עם ילדים או בוגרים אוטיסטים הוא שגם להם יש יכולת ללמוד ולהבין, אך לצורך כך הם זקוקים ללימוד, הסבר, תיווך ותזכורת. לכן, על כל מי שנמצא מסביב- במיוחד בגילאי ילדות- לא להניח או לצפות שהילד/ה יבינו בעצמם מצבים שונים. כאן דרוש תיווך והסבר- למשל סביב הסיטואציה של בחירת משחק או המשך משחק עם אח/ות או חבר/ה: "את/ה ויוסי משחקים בחיות כבר זמן מה, ונראה שאתה נהנה ורוצה להמשיך לשחק, לא בטוח שגם יוסי רוצה להמשיך לשחק בחיות, אולי הוא כבר משתעמם ורוצה לשחק במשהו אחר". זוהי אמירה תומכת שמעוררת תשומת לב ומודעות, ועשויה להוביל לפעולה/יוזמה חברתית.
- שנית, החלק השני בתיווך יכול להוביל את הילד/ה ולכוון אותו/ה לקיים בדיקה חברתית באופן יזום – "את/ה יכול/ה לשאול את יוסי אם הוא רוצה להמשיך לשחק בחיות, או האם הוא רוצה לשחק במשהו אחר." בהתאמה לגיל, ליכולת ההבנה ולסיטואציה אפשר להמשיך ולתווך ולכוון במידת הצורך כמה שדרוש, אפשר אפילו לחבר למצבים חברתיים קודמים, מה שיכול לסייע- למשל "אתה יכול להציע ליוסי לבחור בין שני משחקים אחרים, גם יוסי בטח רוצה לבחור. בפעם הקודמת שיחקתם יחד בגיבורי על והיה לכם נחמד, אולי תציע לו לבחור בין משחק בגיבורי על לבין בנייה בקוביות?".
- החלק השלישי והחשוב לא פחות הוא תיווך שנותן משמעות והתייחסות רגשית- "אתה רוצה להמשיך לשחק בחיות וזה חשוב לך, אבל יוסי כבר משתעמם. יוסי הוא אורח שלך, וכרגע זה לא נעים לך, אבל בחברות לפעמים עושים משהו שהחבר רוצה. מותר לך להיות קצת מתוסכל, אחר כך תוכל להציע ליוסי שוב לשחק בחיות."
- זכרו כמבוגרים שכל מצב חברתי הוא הזדמנות להתמודד ולתרגל. שימו לב שאתם לא מנסים יותר מדי לחסוך ליוסי, לרחם, לוותר או לעודד את האחר לוותר לו ולהתאים את עצמו. יש גבול דק ועדין בין לסייע ליוסי, בהתאם לצרכים המיוחדים שלו וליכולת שלו להכיל תסכול ודחיית סיפוקים, לבין לשמר אותו קטן ולא יכול. המצבים וההתמודדויות החברתיות בחיים רק הולכות והופכות למורכבות יותר, וכל מצב כזה יכול לאפשר תרגול, למידה ולשפר התמודדות, תוך חיזוק תחושת יכולת.
בהצלחה!
פוסטים נוספים
רעיונות לדפי צביעה – כלים להתמודדות
דפי הצביעה שיצרה רוני סופר נועדו לעבודה על גמישות מחשבתית, חידוד היכרות עם האותיות השונות ושימוש במשפטים מורכבים.
פעילות אחת ליום – רעיונות, מחשבות וכיוונים למפגשים וטיפולים
ערכת הקלפים "פעילות אחת ליום", פותחה על ידי מרפאה בעיסוק כמענה מקצועי וישים לאתגר הנחיית קבוצות טיפוליות. מטרתה המרכזית לספק כלי עבודה רחב גמיש ומגוון לפעילויות הקבוצתיות, הדורש מעט הכנה מוקדמת.
התמודדות בעת משבר – כלים יישומיים לאנשים על הספקטרום האוטיסטי
אנשים על הספקטרום האוטיסטי המתמודדים עם משבר ושינוי משמעותי, צריכים תמיכה מותאמת יותר, על מנת להיות ברווחה ושלומות ולבנות חוסן. חיזוק והרחבה של המשאבים – יציבות, מוכרות, צפיות והתמצאות יסיעו במידה רבה...